Het bonusbeleid van de meeste banken schiet nog altijd tekort, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde zesde kwartaalupdate van de Eerlijke Bankwijzer. Daarin is voor het eerst ook gekeken naar het bonusbeleid van banken. De bonussen van bankbestuurders zijn intussen (enigszins) gematigd en meer verbonden aan lange termijn doelstellingen, maar bij een aantal banken staan duurzaamheid en lange termijn doelstellingen nog steeds onvoldoende centraal. Daarnaast hebben meerdere banken nog altijd zakenbankiers in dienst die hoge bonussen ontvangen, gericht op korte termijnwinst.
De meeste banken, Aegon Bank, Friesland Bank, ING, SNS Bank/SNS Regio Bank en Van Lanschot scoren dan ook een onvoldoende voor hun bonusbeleid. Triodos en ASN voeren een aantoonbaar beter bonusbeleid. ABN Amro, Fortis, Rabobank en Robeco zitten hier tussenin.
Het bonusbeleid is mede door verzoeken van het publiek opgenomen in de Eerlijke Bankwijzer. Ook oud VVD-minister Pieter Winsemius riep begin dit jaar op om bonusbeleid op te nemen in de Eerlijke Bankwijzer.
Bonussen hebben een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan van de financiële crisis, zegt Peter Ras, projectleider van De Eerlijke Bankwijzer. De maatschappelijke kosten van de crisis zijn enorm en internationaal staan armoedebestrijding en een goed klimaatbeleid onder druk. Door de financiële crisis is in de samenleving en in de politiek veel onrust ontstaan over exorbitante bonussen. Bonussen zouden gericht moeten zijn op de lange termijn en moeten aanzetten tot een meer duurzaam beleid van banken. Wat ons betreft schieten de meeste banken daarin nog tekort.
Goed nieuws:
De kwartaalupdate van de Eerlijke Bankwijzer laat zien dat enkele banken hun duurzaamheidbeleid hebben aangescherpt. Aegon Bank heeft aangekondigd niet meer te zullen investeren in bedrijven die betrokken zijn bij dierproeven en bont. Aegon zal ook niet meer beleggen in bedrijven die veroordeeld zijn voor corruptie of betrokken zijn bij belastingontduiking. ASN Bank heeft nieuw beleid ingevoerd voor biodiversiteit waarin speciale aandacht wordt besteed aan bescherming van ecosystemen. Ook stelt ASN hardere duurzaamheidseisen voor bedrijven in de maakindustrie.
Deze kwartaalupdate is de zesde update sinds de lancering in januari 2009. In het eerste jaar na lancering hebben 110.000 consumenten de website geraadpleegd.