Social enterprise WakaWaka, makers van efficiënte lampen en telefoonopladers op zonne-energie en waarbij elk verkocht product bijdraagt aan het toegankelijk maken van licht en energie in gebieden die niet aangesloten zijn op het elektriciteitsnet, lanceert de tiende publieksfinancieringscampagne in haar vijfjarig bestaan. Met het bijna behaalde streefbedrag van €400.000 wil WakaWaka niet alleen nieuwe producten ontwikkelen en de distributie uitbreiden, maar willen ze vooral ook de impact vieren die de eigen achterban de afgelopen vijf jaar heeft mogelijk gemaakt. WakaWaka is ontstaan vanuit de crowd en gegroeid dankzij de crowd. Door deze tiende campagne kan het publiek nu ook echt mee ondernemen en investeren met een aantrekkelijke rente en is er de mogelijkheid om op termijn aandeelhouder te worden.
In minder dan 5 jaar tijd hebben ruim één miljoen mensen in de wereld dankzij de betrokken achterban van WakaWaka al toegang gekregen tot veilig licht. Met de eerdere negen crowdfundingcampagnes op onder andere Symbid, Kickstarter, GeldvoorElkaar en OnePlanetCrowd heeft WakaWaka de onderneming kunnen opbouwen en zijn er inmiddels meer dan 700.000 WakaWaka solarproducten gedistribueerd in meer dan 40 landen. In landen waar men voorheen afhankelijk was van giftige, gevaarlijke kerosine lampen, of in sommige situaties volledig verstoken van licht, hebben ruim één miljoen mensen dankzij een WakaWaka nu ‘s avonds uren extra licht om te kunnen koken, nog wat werk te doen en kunnen kinderen veilig hun huiswerk afmaken. Per jaar levert dit inmiddels 300 miljoen extra uur op voor werk en studie. De positieve gevolgen hiervan zijn immens en zijn mogelijk gemaakt door vele duizenden mensen die WakaWaka gesupport hebben tijdens eerdere crowdfundingcampagnes.
Het unieke succes van WakaWaka
De crowdfunding-campagnes van WakaWaka kennen een succes dat we in Nederland nog niet eerder zagen. Eind 2011 lanceerde WakaWaka haar eerste twee campagnes voor de WakaWaka Light. In twee maanden tijd werd er via Symbid €75.000 opgehaald voor 2.5% van het bedrijf, nog voordat er ook nog maar één WakaWaka geproduceerd was. Aanvragen uit tientallen landen en wereldwijde aandacht van de pers volgden. Een jaar later werd de WakaWaka Power geïntroduceerd. Een super efficiënte solar-lamp en telefoonoplader in een. De financiering vond plaats via Kickstarter en het pas opgerichte OnePlanetCrowd. Beide campagnes overtroffen wederom alle verwachtingen en leverden WakaWaka een plek op in de 0.5% meest gefinancierde projecten op Kickstarter. In 2014 werd de WakaWaka Base gelanceerd: sneller laden op de zon en meer batterijcapaciteit om meerdere toestellen tegelijk te laden. Voor de derde keer werd gekozen voor een parallelle campagne via Kickstarter en OnePlanetCrowd en weer waren beide campagnes een ongeëvenaard succes.
Verder groeien om nog meer mensen van licht te voorzien
“WakaWaka is erg hard gegroeid de afgelopen jaren en om deze groei nu door te zetten is werkkapitaal nodig,” vertelt Van Gestel. “We willen onze distributie in Europa, Oost Afrika en de Verenigde Staten versterken en de opbrengsten van de crowdfunding gebruiken om onze producten verder te ontwikkelen. Zo hopen we nóg meer mensen die het nodig hebben van licht te kunnen voorzien. Voortbouwend op dit succes, lanceren we nu onze tiende crowdfunding campagne waarbij we onze crowd, de ‘Agents of Light’, de mogelijkheid bieden om mee te ondernemen en te investeren in het succes van de missie om de wereld van licht te voorzien,” zegt Camille van Gestel, samen met Maurits groen co-CEO en co-founder van WakaWaka.“
Investeren in de tiende campagne van WakaWaka kan op het crowdfundingplatform Oneplanetcrowd: https://www.oneplanetcrowd.