Met een nieuwe reclamecampagne wil impact investor Oikocredit Nederland aandacht vragen voor beleggen in microkrediet, waardoor iederéén kan bijdragen om het leven van mensen in ontwikkelingslanden duurzaam te verbeteren.
De tv-commercial, in Bollywood-stijl, gaat over de droom van de Indiase Asha: haar eigen naaiatelier. De werkelijkheid is echter hard, want Asha zou nog jarenlang in een fabriek moeten werken voordat ze haar eigen bedrijf kan starten. Om haar droom waar te maken wil Asha geen geld krijgen, ze wil het lénen. Een microkrediet helpt haar om haar droom te realiseren. Zo creëert zij – als vrouw – een zelfstandig bestaan en kan ze ook voor haar familie zorgen.
Oikocredit Nederland directeur Eric Holterhues: “Het verhaal van Asha is geen sprookje, het is de realiteit voor duizenden vrouwen en mannen. De omstandigheden in fabrieken in ontwikkelingslanden zijn vaak erbarmelijk en arbeiders kunnen nauwelijks rondkomen en hun gezin onderhouden. Met microkrediet hebben zij de mogelijkheid om zélf een bedrijfje te starten. We denken niet de hele wereld te kunnen veranderen, maar als we kunnen bijdragen aan het realiseren van de droom van één vrouw of man, komt een duurzame wereld al een stuk dichterbij.”
Bekijk de commercial hier.
De campagne start op 29 januari op NPO1 en 2. Ook op de radio is de komende maanden de commercial te horen, ingesproken door televisiepresentatrice en Oikocredit Nederland voorzitter Jacobine Geel.