Directeur Oikocredit Nederland kruipt in huid Straatnieuws-verkoper

Directeur Eric Holterhues van Oikocredit Nederland heeft een middag ‘stage’ gelopen als verkoper van Straatnieuws. Hij verving het pak dat hij normaliter draagt voor het rode hesje van de verkoper en de transformatie was compleet. Het leverde hem een verrassend ander perspectief op. “Ik ben zowel getroffen door de hele aardige reacties die je krijgt maar ook door de vernedering wanneer mensen gewoon langs je heen kijken, alsof je niet bestaat”, aldus Eric. Hij vertelt over zijn bevindingen in het nieuwste nummer van Straatnieuws.  

Oikocredit is een organisatie die zich bezighoudt met het verstrekken van microkredieten voor ondernemers in ontwikkelingslanden. Meer dan 40 miljoen mensen hebben inmiddels een lening ontvangen om een ander levensperspectief mogelijk te maken. Beleggers ontvangen hiervoor een bescheiden rendement maar vooral de voldoening dat zij mensen op weg helpen om hun dromen waar te maken. Alhoewel Oikocredit zich alleen richt op buitenlandse projecten zorgde de kennismaking met Straatnieuws voor veel herkenning. Ook Straatnieuws gelooft dat ondernemerschap mensen in staat kan stellen om hun eigen geld te verdienen, weer mee te tellen in de maatschappij, trots kunnen zijn op wat ze zelf voor elkaar krijgen en gezien worden door anderen.

Kick

Omdat Oikocredit Nederland en Straatnieuws een vergelijkbare doelgroep hebben, werd in het vorige nummer van Straatnieuws een advertentie opgenomen en kregen enkele honderden kopers van Straatnieuws een door Oikocredit Nederland gedoneerde ‘fair trade’-chocoladereep. De samenwerking smaakte naar meer en leidde tot de uitnodiging aan Eric Holterhues om eens van binnenuit mee te maken hoe het is om als verkoper van Straatnieuws aan de slag te gaan. Het ruilen van enkele kledingstukken bleek voldoende voor een geloofwaardige transformatie. De reacties die Eric kreeg van de voorbijgangers op zijn tijdelijke verkoopplek waren zeer uiteenlopend. Sommigen reageerden aardig en kochten een krant, wat Eric een enorme kick vond, terwijl anderen hem voorbij liepen alsof hij niet bestond. “Waarom word je als een loser behandeld terwijl de echte losers de mensen zijn die een medemens voorbijlopen?”, vraagt Eric zich af. “Het gaat om eigenwaarde. Het is een oefening in nederigheid om van een paar euro’s van een voorbijganger afhankelijk te zijn. Maar wanneer het lukt om met iemand echt contact te maken en een eerlijke prijs te krijgen voor een mooi product als Straatnieuws dan geeft dat ontzettend veel voldoening.”

Geslaagd experiment

Hoofdredacteur Frank Dries van Straatnieuws spreekt van een ‘geslaagd experiment’. “Het bevestigt weer hoe een simpel ‘uniform’ – of het nu een witte doktersjas is, een driedelig bankierspak of een hesje van een Straatnieuws-verkoper – er meteen toe leidt dat mensen je anders bejegenen. Een rood jasje was voldoende om Eric te veranderen van een geslaagde professional uit de financiële sector in een ‘sloeber’ die zijn best moest doen om wat straatkranten te slijten. Het geeft ook aan hoe dun de lijn is tussen volop meedoen in de samenleving en aan de rand ervan staan. Het is goed om dat eens aan den lijve te ervaren, ook omdat je daardoor anders tegen de straat aan gaat kijken. Je hoeft echt niet altijd een Straatnieuws te kopen. Maar een simpele groet is al voldoende om verkopers het gevoel te geven dat je hen ziet staan.”

 

Share Button