Bron
Voor de Kunst
Er is een succesvolle start gemaakt met de Sustainable Fashion Gift Card via een geslaagde crowdfunding. De crowdfunding was een samenwerking tussen de Sustainable Fashion Gift Card (SFGC) en de bijna 60 aangesloten acceptatiepunten. Dit zijn duurzame en lokale modemerken, retailers en experiences zoals naaiworkshops en style coaching.
Van de opgehaalde 10K zal zo’n 6000 euro geïnvesteerd worden in de SFGC. Dit bedrag zal worden geïnvesteerd in het printen van fysieke giftcards, een module waarmee de online giftcard gepersonaliseerd kan worden en in marketing communicatie en sales om het bereik van de giftcard te vergroten. Zo’n 3000 euro zal direct naar de aangesloten acceptatiepunten vloeien, doordat de SFGC van hen giftcards gaat opkopen die het komende jaar gebruikt zullen worden voor promotionele acties. Zo steunen we elkaar in deze lastige tijd.
Mensen konden aan de crowdfunding doneren in ruil voor een duurzaam mode item of belevenis. Deze werden door 17 acceptatiepunten beschikbaar gesteld en zij ontvangen hierover de inkoopprijs. Op deze manier hebben 53 mensen via de crowdfunding de volgende lokale en duurzame mode-ondernemers gesteund: BORO*MINI, Lena the Fashion Library, Nowa, Chicken or pasta?, Rambler Studios, Ana Dyla, MYoMY, Nadia Nelleke, Unravelau, Maureen Riley Styling, OSIER en Urban Medley.
Sustainable Fashion Gift Card duurzaam alternatief voor de fashioncheque
De steun aan de crowdfunding laat zien dat naast de fashioncheque, de meest bekende mode cadeaukaart in Nederland, er behoefte is aan een uitgesproken duurzame variant. Zo promootte Sustainable fashion influencers als Alisson Simmons (14,6.000 volgers), Let’s talk slow (18,1000 volgers) en Gabrielle Koster (19,1.00 volgers) de crowdfunding en de giftcard onder hun volgers. Particulieren reageerden op de crowdfunding-pagina met berichten als:
“Dit soort innovatieve ideeën laten zien dat we het gedrag van mensen kunnen veranderen met slimme incentives om zo snelle veranderingen te realiseren.” – Christopher
“De SFGC is een prachtig initiatief dat de noodzaak om de mode industrie te verduurzamen verbindt met het steunen van lokale ondernemers!” – Kim