De laadpaal als goede investering voor je bedrijf

Een laadpaal is een goede investering voor bedrijven. Elektrisch rijden is namelijk de toekomst, maar hiervoor zijn er natuurlijk voldoende laadpunten nodig. In oktober van dit jaar hadden we in Nederland zo’n 58.388 (semi-)publieke laadpunten. Dit moeten er in 2030 zo’n 1,8 miljoen zijn om het stijgende aantal elektrische auto’s bij te kunnen houden en om de klimaatdoelen te behalen. In deze blog leggen we je uit waarom je in een laadpaal zou investeren en hoe je dit dan precies doet.

Waarom investeren in een laadpaal?

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om te investeren in een laadpaal. Dit heeft verschillende redenen. Het is voor een bedrijf belangrijk om een goed imago te hebben. Duurzaamheid wordt een steeds groter onderdeel van dit imago. Plaats je één of misschien zelfs meerdere laadpalen? Dan laat je zien dat je waarde hecht aan het milieu en dat je verder kijkt dan alleen de winst. Steeds meer bedrijven worden zich hiervan bewust en dat verklaart het toenemende aantal laadpunten.

Regelgeving bedrijven

Naast de bijdrage die je levert aan een duurzame toekomst, heb je als bedrijf ook te maken met regelgevingen. Heb je een bedrijf met 10 of meer parkeerplaatsen? Dan moet je vanaf 2020 verplicht op minimaal 10% van de parkeerplekken een laadpunt hebben staan. Deze regel geldt op dit moment nog alleen voor nieuwe of gerenoveerde gebouwen, maar vanaf 2025 zal deze regel ook voor bestaande panden gelden.

Subsidieregelingen

Investeer je in een laadpaal? Dan kom je als ondernemer in aanmerking voor speciale subsidieregelingen. Je kunt dan tot 75% investeringskosten afschrijven én je komt in aanmerking voor een investeringsaftrek. Zo probeert de overheid het installeren van laadpalen bij bedrijven te stimuleren.

Verdienen aan een laadpaal

Dat een laadpaal goed past bij een duurzame onderneming, dat het in sommige gevallen zelfs verplicht is om ze te installeren én dat er speciale subsidieregelingen zijn, dat weten we nu. Maar hoe maak je die investering dan rendabel? Nadat je een of meerdere laadpalen hebt laten installeren, kun je deze openbaar maken. Ze worden opgenomen in de verschillende apps die er zijn en je kunt dan voor iedere kilowattuur een vergoeding vragen. Wanneer mensen je laadpaal vervolgens gebruiken begin je dus met het terugverdienen van je investering! Welke prijs je precies kunt vragen? Dat heb je helemaal zelf in de hand (binnen bepaalde richtlijnen). 

Extra service

Na het investeren in een laadpaal kun je dus geld (terug)verdienen. Maar wat dacht je van de extra service die je door het hebben van een laadpaal biedt? Als je bijvoorbeeld een bedrijf in de horeca hebt, kan een laadpaal er zomaar voor zorgen dat een consument voor jou kiest in plaats van een concurrent. Het schijnt namelijk zo te zijn dat mensen die elektrisch rijden specifiek zoeken naar horecagelegenheden met een laadpaal. Zo verdien je dus indirect ook extra aan die investering in een laadpaal. Veel grote ondernemingen hebben dit al door, zo is McDonald’s steeds meer laadpalen aan het plaatsen en ook bij Van der Valk kun je je elektrische auto opladen. 

Share Button