Joyce van der Est en Arie Koornneef, de directie van ASN Bank, blikken in de interviewreeks met de directeuren van de vier bankmerken van de Volksbank terug op 2020. Dit jaar vierde de aanjager van duurzaamheid in de financiële sector – en ver daarbuiten – haar 60-jarig bestaan. Een jubileum in een bijzonder jaar waarin ASN Bank samen met klanten een ode bracht aan de mens én impact maakte op haar 3 duurzaamheidspijlers: klimaat, biodiversiteit en mensenrechten.
Het is vrij uitzonderlijk, klanten die cadeautjes opsturen, maar bij ASN Bank gebeurt het. Van der Est draagt vol trots de kerstoorbellen die een paar weken geleden werden bezorgd op kantoor in Den Haag. Er zat een briefje bij: “Hou vol”. Ook het tafelkleedje en de gehaakte eekhoorn die per post arriveerden, hebben inmiddels een mooi plekje gevonden.
Van der Est: “We krijgen veel lieve reacties van klanten over onze bereikbaarheid en dienstverlening in dit moeilijke jaar. Tegelijkertijd ben ik ontzettend trots op onze collega’s en hoe zij zich in deze coronaperiode manifesteren. De band met onze klanten is hecht; we missen elkaar. Graag hadden we bij ons jubileum stilgestaan door samen te komen, maar we hebben met onze ‘Ode aan de mens’-viering een mooi alternatief gevonden om via kunst en in de virtuele wereld contact te maken.”
Verandering zien, verandering zijn
Een van die kunstenaars, stadsdichter en schrijver Derek Otte, sloot zijn ode af met de woorden “wie verandering zien wil, moet verandering zijn”. ASN Bank doet dat onder meer met drie belangrijke platforms om impact zichtbaar te maken, doelen te stellen en bij te sturen: PCAF voor klimaat, PLWF voor leefbaar loon en recent PBAF voor biodiversiteit.
Koornneef licht er één uit: “Het idee voor Partnership for Carbon Accounting Financials (PCAF) is voor het eerst gepresenteerd door ASN Bank in een trein op weg naar de klimaattop in Parijs. Nu, 5 jaar later, is het een wereldwijde industriestandaard waaraan meer dan 80 banken en andere financiële instellingen zich hebben gecommitteerd. Allemaal gebruiken ze dezelfde methodiek om de CO2-voetafdruk van ondernemingen mee te wegen bij hun investeringsbeslissingen. We zijn er trots op dat steeds meer organisaties binnen én buiten de financiële sector en in binnen- én buitenland de PCAF-methodiek inmiddels toepassen. Een mooi voorbeeld van een effectieve manier om verandering op gang te brengen in hoe we met de wereld duurzaam willen omgaan.”
Joyce van der Est en Arie Koornneef vormen samen de directie van ASN Bank. Ze blikken terug op een jubileum in een bijzonder jaar waarin ASN Bank samen met klanten een ode bracht aan de mens én impact maakte op haar 3 duurzaamheidspijlers: klimaat, biodiversiteit en mensenrechten.
Waardering van klanten
Van der Est merkt sowieso dat mensen sinds het begin van de coronapandemie nog meer begaan zijn met onderwerpen als duurzaamheid en klimaat. “Er wordt nu kritischer gekeken naar bijvoorbeeld de impact van reizen op de natuur. Dit is een houding die bij ons past en onze klanten waarderen ons daar ook voor.”
Het afgelopen jaar gebeurde dat op verschillende gebieden. Zo behaalde ASN Bank de hoogste Net Promoter Score (NPS) – een belangrijke indicator voor klanttevredenheid en klantloyaliteit – in Nederland en bleek uit onderzoek van KPMG dat het volgens de Nederlandse consument de beste klantervaring biedt. De onderscheiding voor ‘Beste Website’ kwam daar eind november bij; volgens beide directieleden een duidelijk signaal dat de communicatie over de duurzaamheidsmissie goed wordt ontvangen.
Van der Est licht toe: “We willen klanten meenemen in ons verhaal en onze missie: het bevorderen van duurzaamheid in de samenleving. Daarom ben ik blij dat we dit jaar mooie stappen hebben gezet met ons magazine GoedGeld en op een goede, zij het misschien wat ‘sociaalarme’ manier, bijvoorbeeld via webinars, kennis hebben gedeeld en het gesprek zijn aangegaan over duurzaam beleggen. Op dit soort online events komt ander publiek af, wat ons nieuwe inzichten geeft. En dat is mooi, want impact op de duurzame transitie maken we vooral mét onze klanten en in toenemende mate gebeurt dat via onze duurzame beleggingsfondsen.”
Duurzame opinieleider
Een breed publiek bereiken, sluit perfect aan bij de toekomstambities van de duurzame bank. Waar ASN Bank tot nu toe vooral gezien wordt als koploper in de financiële sector, is het streven om meer en meer aanjager te zijn van duurzame verandering. Koornneef: “Dus niet met het vingertje wijzen, maar klanten actief betrekken en met concrete oplossingen en toepassingen komen. Zoals afgelopen zomer, met ons overzicht van duurzame sneakers. Wij willen helpen bij duurzame keuzes en een duurzame opinieleider zijn in de breedste zin van het woord.”
Aan de dienstverleningskant zijn er ook concrete plannen, bijvoorbeeld voor ZZP’ers en op het gebied van duurzaam verzekeren. Ook zijn in samenwerking met de adviseurs van SNS en BLG Wonen – beide ook onderdeel van de Volksbank – flinke stappen gezet met de duurzame hypotheek . Koornneef: “Het is elke keer spannend als je iets toevoegt aan je dienstverlening. Daar wordt wel eens makkelijk overheen gestapt. De dingen die je in de basis goed doet, moet je blijven doen. Dat hoge niveau vasthouden, ook bij nieuwe initiatieven, zie ik als een soort van topsport; een grote, maar prachtige uitdaging.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van de Volksbank
De oprichting van de dit jaar 60-jarige ASN Bank staat als eerste gebeurtenis in de Tijdlijn “Geschiedenis van MVO in Nederland”