Fulpra start met de serieproductie van elektrische vrachtfietsen dankzij nieuwe investeerders

Bron
Fulpra

Fulpra, de ontwikkelaar en fabrikant van elektrische vrachtfietsen, heeft vier nieuwe financiers aangetrokken, die verdere uitbreiding van de activiteiten mogelijk maken. De investeerders zijn afkomstig uit het Business Angels Netwerk van het regionale participatiefonds OostNL. Daarnaast heeft Triodos Bank een kredietfaciliteit ter beschikking gesteld. Met de nieuwe middelen zet Fulpra in Nieuwegein een assemblagefaciliteit op voor de serieproductie van haar vrachtfietsen en worden de marktactiviteiten naar een aantal Europese landen uitgebreid. De elektrische transportfiets van Fulpra heeft als enige in Nederland een Europese goedkeuring in de L1e-A categorie voor elektrische fietsvoertuigen, waardoor de vrachtfiets in alle EU-landen op de openbare weg toegelaten is.

Fulpra, dat in 2020 werd opgericht, heeft een innovatief concept ontwikkeld voor een zero-emissie elektrische transportfiets. Vanwege de afmetingen van de fiets (3,1 x 2,1 x 1 meter), de grote laadruimte van 3000 liter en een elektrisch vermogen van 1.000 Watt is de fiets bijzonder geschikt voor het bezorgen van goederen en boodschappen in de (binnen)steden. Aangezien de fiets slechts 1 meter breed is, mag hij behalve op fietspaden ook eenrichtingswegen van beide kanten inrijden en kan hij bovendien op de stoep geparkeerd worden. Zo kan een Fulpra dus gemakkelijk zijn weg in woonwijken vinden en veroorzaakt hij geen opstoppingen of andere overlast. De fiets is elektrisch en dus stil en milieuvriendelijk. Hij stoot in vergelijking met de dieselbussen en scooters, die nu vaak voor het bezorgen van post, pakketten, boodschappen en maaltijden ingezet worden, geen schadelijke emissies uit. Dankzij het laadvermogen van 700 kilo en de grote laadruimte kunnen er twee standaard rolcontainers meegenomen worden, die met behulp van uitschuifbare rijplaten in en uit het voertuig gereden kunnen worden. Het laadgedeelte is dankzij schuifdeuren van alle kanten gemakkelijk toegankelijk.

Techniek

De fiets wijkt af van de bakfietsen, die momenteel voor last mile deliveries gebruikt worden. De fiets heeft een RDW-goedkeuring voor vier keer meer vermogen aan trapondersteuning dan een normale, elektrische bakfiets. De Fulpra trekt daardoor snel op en kan met gemak een grote lading vervoeren. De maximaal toegestane snelheid van de fiets is 25 kilometer per uur en het maximale bereik – afhankelijk van de uitvoering – 80 kilometer. De constructie is dankzij een sterk aaneengesloten frame en solide wielen zeer robuust. Door het tilt-mechanisme stuurt de Fulpra-fiets net zo gemakkelijk als een normale fiets. De technische staat van de vrachtfiets kan, net als bij auto’s, op afstand uitgelezen worden. Zo worden eventuele technische problemen snel opgemerkt en kan er preventief onderhoud plaatsvinden. Daardoor blijven stilstand en reparatiekosten beperkt.

Pilot wekt belangstelling

Eind vorig jaar werd met een eerste prototype van de Fulpra een pilot voor de zero-emissie bezorging van pakketten in de binnenstad van Nijmegen uitgevoerd. Tijdens de pilot bleek, dat het logistieke concept van de bezorging van pakketten met de transportfiets prima werkt. Ook de inwoners waren erg te spreken over de elektrische fiets als vervanging van vervuilende, luidruchtige en vaak te hard rijdende dieselbussen die dagelijks tientallen ritten door een wijk maken. De technische en functionele aanpassingen waaraan tijdens de pilot behoefte bleek, zijn inmiddels als laatste stap van de productontwikkeling doorgevoerd.

De publiciteit en ervaringen in Nijmegen hebben veel belangstelling uit de markt opgeleverd van bezorgdiensten, horeca- en retailbedrijven, die in de Fulpra een geschikt transportmiddel zien om hun producten snel en emissievrij bij consumenten en zakelijke klanten af te leveren. Een van de grootste pakketbezorgers heeft inmiddels een eerste order geplaatst en Fulpra verwacht op korte termijn meer bestellingen. Daarom wordt de nieuwe assemblagehal van zo’n 1.000 vierkante meter aan de Fahrenheitbaan 4 in Nieuwegein momenteel gereedgemaakt voor serieproductie.

Daarnaast wil Fulpra dankzij de Europese typegoedkeuring starten met de verkoop in het buitenland. Net als Nederland zijn veel andere Europese landen bezig met het aanscherpen van de regels voor stadslogistiek als het gaat om milieu en verkeersdoorstroming. In de nabije toekomst neemt het aantal autoluwe en autovrije zones toe en zijn alleen nul-emissie voertuigen welkom in de stadscentra. Dat vergroot de marktkansen voor Fulpra aanzienlijk.

Fotobijschrift: Niels Markvoort, technisch directeur van Fulpra (links), en Michel van Eijnatten, commercieel directeur, voor de nieuwe assemblagehal in Nieuwegein.

Share Button