BIYU B.V. kondigt vandaag aan dat zij €1,9 miljoen aan groeikapitaal heeft opgehaald bij de impact investor Urban Impact Ventures en de Nederlandse tech-for-good investeerder Arket Ventures. BIYU vervangt het eigendom van producten door toegang tot producten om zo te bouwen aan de nieuwe circulaire economie, die wordt gedreven door Millennials en Generation Z.
Verschillende angel investeerders deden ook mee aan de financieringsronde, waaronder Mahmoud El-Rashidi (IMC), Uri Boness (Elastic), Joost van de Wijgerd (BUX), Chris Bouwer, Rick Blankenstein (Whitestone Investements), Jasper van den Driest (voormalig CEO van Gideon) en Ruben Timmerman (Springest). Tezamen met deze en eerdere investeringen brengt dit de totale seed investering in BIYU op €2,6 miljoen.
Toegang zonder te kopen
BIYU lanceerde haar product lidmaatschap platform in Amsterdam in 2021. BIYU biedt toegang tot hoogwaardige producten van toonaangevende merken tegen een vast maandelijks bedrag. Denk aan elektrisch gereedschap van Festool, dj-sets van Pioneer, tuingereedschap van STIHL en hogedrukreinigers van Kärcher. Het model heeft tot doel mee te bouwen aan een circulaire toekomst, waarbij steeds meer mensen toegang krijgen tot producten die ze af en toe nodig hebben, in plaats van die producten te kopen.
Urban Impact Ventures Managing Partner Hans van Houwelingen: “Wij zijn van mening dat BIYU een van de meest veelbelovende initiatieven is in de circulaire economie, waardoor het gebruik van het aantal spullen en de productie van afval in de stedelijke omgeving wordt verminderd. We zijn verheugd om een indrukwekkend team te ondersteunen met het potentieel om een categorieleider te worden in een grote markt met een breed scala aan hoogwaardige consumentenproducten. We kijken er erg naar uit om samen het BIYU-team de circulaire economie de hoeksteen van onze toekomstige samenleving te maken.”
Gebruik, maar geen bezit
“Wij zien een circulaire toekomst voor ons, waarin we producten delen en er niets verloren gaat”, zegt Martijn Tjho, medeoprichter van BIYU. “Samen met fabrikanten zoals Festool, Kärcher, STIHL, Makita en vele andere toonaangevende merken, is BIYU gericht op het creëren van een gesloten kringloop. Daarin wordt het gebruik van producten gemaximaliseerd, waarna zij terugkeren naar de fabrikant voor recycling als zij het einde van hun levenscyclus bereiken.”
Frans Biegstraaten, medeoprichter van BIYU: “Wij hebben BIYU opgericht omdat we zagen dat steeds meer mensen willen ontspullen. BIYU biedt eenvoudig toegang tot de beste producten van de beste merken. Het zorgt naast een optimaal gebruik en recycling van producten ook voor het verminderen van de behoefte aan goedkope inferieure producten.”
Volgens Circle Economy (Circle-economy.com) een toonaangevende non-profitorganisatie die zich inzet voor de circulaire economie, is er een verband tussen huishoudelijke producten en consumptie en maar liefst 72% van de wereldwijde CO2- uitstoot. Bovendien wordt volgens de organisatie meer dan 91% van wat we van de aarde gebruiken verspild.
Wereldwijde gemeenschap
In de zomer van 2022 lanceert BIYU verhuur zonder lidmaatschap en het doel is om in 2023 tien nieuwe hubs in Nederland en daarbuiten te openen. De onderneming bouwt aan een wereldwijde gemeenschap van duurzame doeners en lanceert tevens een crowdfunding-campagne op SEEDRS. Dat biedt iedereen die deel wil uitmaken van de circulaire economie de mogelijkheid te investeren.
Foto: Frans Biegstraaten en Martijn Tjho, oprichters BIYU