De afgelopen vijf jaar is het aantal partijen waarmee banken samenwerken met driehonderd procent gegroeid ten opzichte van 2015. Zo sluiten banken gemiddeld zestig partnerships per jaar met derde partijen, tegenover vijftien nieuwe partnerships in de jaren daarvoor. ESG partnerships zijn daarin sinds 2021 dominant, zo blijkt uit de derde editie van het PwC onderzoek naar het ecosysteem van banken. Banken worden gedwongen om transparanter te zijn over hun ESG impact door toenemende regelgeving en maatschappelijke druk.
Uit het aantal en verschillende type partnerships dat banken sluiten met derde partijen blijkt dat banken ESG ook zien als een kans om waarde te creëren. Duurzaamheid is, naast digitalisering, een cruciaal onderdeel van de strategie geworden. “Tussen 2016 en 2020 was de digitale transformatie van banken de belangrijkste reden voor het aangaan van nieuwe partnerships. Middels partnerships zochten banken naar toegang tot nieuwe technologie en vernieuwing van het dienstenaanbod. Dit veranderde in 2021, Environmental, Social en Governance-partnerships voeren sindsdien de boventoon”, aldus Pieter Verheijen PwC director consulting en specialist bankensector.
Uit verdere studie blijkt dat in de eerste twee kwartalen van 2022 deze trend versneld doorzet. Verheijen: “Banken zijn in de eerste zes maanden van dit jaar bijna net zoveel samenwerkingen aangegaan als in heel 2021. Daarbij is ESG opnieuw de dominante drijver achter deze partnerships.” Banken gaan onder andere samenwerkingen aan om de inclusiviteit van bancaire diensten te vergroten en het productaanbod te verbeteren door klanten handvatten te bieden om hun impact op de omgeving en het klimaat te verminderen. “Een voorbeeld van zo’n samenwerking is een online dienst waarmee huisbezitters kunnen inzien hoe ze hun woning kunnen verduurzamen, inclusief de kostenbesparing die dat oplevert”, verduidelijkt Verheijen.
Vooruitkijkend wordt in 2022 ook een toename verwacht van embedded finance partnerships, samenwerkingen om de financiële dienstverlening verder te integreren bij niet-financiële bedrijven. Verheijen: ‘Voorbeelden daarvan zijn het automatisch afrekenen van een taxirit zonder dat je de bankapp gebruikt of het afsluiten van een lening of verzekering tijdens de aankoop van een product. Klanten verwachten steeds vaker zo’n soepele en geïntegreerde ervaring. Dit biedt kansen voor zowel banken als FinTech en BigTech om deze integratie van financiële producten te faciliteren en de groei van hun dienstverlening te versnellen. Om op de lange termijn relevant te blijven is het voor banken noodzaak om unieke digitale capaciteiten te ontwikkelen en om de juiste partnerships aan te gaan.’