Amsterdamse visser Hendrik Kramer brengt vis onder lokaal label Wild ‘n Zilt op de markt om te laten zien dat duurzame visserij loont

Visser Hendrik Kramer is via CrowdAboutNow een crowdfunding campagne gestart om zijn vislabel Wild ‘n Zilt op de markt te brengen. Kramer is de zesde generatie uit een familie vissers en zijn missie is: laten zien dat duurzame visserij loont. Dat doet het nu nog niet. Kramer heeft een energiezuinig schip gebouwd waarmee hij vist op de Noordzee, ook vist hij zonder plastic aan zijn netten en werkt hij mee aan een project van milieuorganisatie Good Fish voor het verbeteren van het vissenwelzijn. Met het label Wild ‘n Zilt wil hij zijn vis direct aan de consument verkopen.

In 2009 begon visser Hendrik Kramer in de voetsporen van zijn vader in de visserij. In eerste instantie op het schip van zijn vader, maar al snel besloot zijn vader de zaak te verkopen omdat hij geen toekomst zag in de visserij. Na een aantal jaar als freelance visser gewerkt te hebben zag Kramer dat de visserij duurzamer kon. In 2018 bouwde de visser een energiezuiniger schip, genaamd MDV2, waarmee hij voor zichzelf begon. Het schip is energiezuiniger door de visserijtechniek die gebruikt wordt, daarnaast speelt de vorm van het schip en de diesel-elektrische voortstuwing een belangrijke rol. “Hier begon voor mij de stap naar een meer duurzame visserij. Inmiddels is mijn missie uitgegroeid tot iets groters, ik wil laten zien dat duurzame visserij loont, want dat doet het nu nog niet”, aldus Kramer.

Korte keten

Steeds vaker stellen afnemers hoge eisen aan de manier waarop de vis is gevangen. Maar de extra inspanningen die de visser moet leveren voor een meer duurzame vangst raken in de keten onzichtbaar en worden hierdoor uiteindelijk niet meegerekend in de prijs waarvoor de vis verkocht wordt. Daarom wil Kramer het label Wild ‘n Zilt starten en daarvoor laat hij zich adviseren door milieuorganisatie Good Fish en een comité van experts op het gebied van duurzame visserij.

Met het label wil Kramer de vis direct vanaf zijn schip verkopen aan de consument. Door de keten te verkorten kan hij zich richten op consumenten en organisaties die duurzaamheid belangrijk vinden en hier ook voor willen betalen. “Mijn missie met Wild ‘n Zilt is om de visliefhebber beter gevangen vis met een goed verhaal te brengen. Zo laten wij de visser zien dat investeren in de toekomst loont en inspireren we ze om te gaan voor vooruitgang.”, legt Kramer uit.

Crowdfunding

Om het label Wild ‘n Zilt op op te zetten is Kramer een crowdfunding campagne gestart. In de crowdfunding kunnen mensen alvast één of meerdere visboxen van Wild ‘n Zilt kopen, onder andere voor aankomende kerst. Met de opbrengst kunnen de operationele kosten, waaronder vervoer en koelingen voor de visbox, gefinancierd worden en geïnvesteerd worden in marketing en personeel.

“We zijn op zoek naar visliefhebbers die met ons willen pionieren. En die door nu alvast een visbox te kopen bijdragen aan de kickstart van Wild ‘n Zilt en hiermee aan de verduurzaming van de visserij”, vertelt Kramer. De crowdfunding loopt nog tot en met 30 oktober, er kan al een visbox gekocht worden vanaf 100 euro. Meer informatie: crowdaboutnow.nl/wildnzilt

Share Button