Veel zeer vermogende particulieren hebben duurzaam beleggen als topprioriteit aangemerkt

Bron
Capgemini

Het aantal zeer vermogende particulieren (high-net-worth-individuals[1] – HNWI’s) is wereldwijd met 3,3% afgenomen naar 21,7 miljoen personen in 2022. Daarbij is de waarde van hun gezamenlijke vermogen in een jaar tijd eveneens gedaald met 3,6% naar USD 83 biljoen. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde World Wealth Report van Capgemini. Dit is de sterkste daling in 10 jaar (2013-2022) in een periode die sterk is getekend door macro-economische en geopolitieke ontwikkelingen.

Noord-Amerika vertoonde de sterkste vermogensdaling (-7,4%), gevolgd door Europa (-3,2%) en Azië-Pacific (-2,7%). Afrika, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten toonden daarentegen veerkracht door in 2022 een financiële groei te registreren dankzij sterke prestaties in de olie- en gassector.

Duurzame investeringen hebben prioriteit, maar vermogensbeheerders hebben meer data nodig over impact

Ondanks de economische onzekerheid, waarbij slechts 23% van de HNWI’s aangaf meer rendement te hebben behaald met ESG-gerelateerde activa, tonen zij nog steeds belangstelling voor ESG-producten. 41% van de respondenten heeft duurzaam beleggen als topprioriteit aanmerkt. 63% van de HNWI’s zegt ESG-scores te hebben gevraagd voor hun activa. Toch zien niet veel vermogensbeheerders ESG-data-analyse (52%) en traceerbaarheid (31%) als topprioriteit.

Van de ondervraagde relatiebeheerders zegt 40% meer data nodig te hebben om de ESG-impact te begrijpen. Bijna een op de twee relatiebeheerders zegt meer ESG-informatie nodig te hebben om effectief met klanten in gesprek te kunnen gaan.

Relatie met klanten

Volgens het rapport beperkt het huidige gebrek aan digitale tools relatiebeheerders in het tijdig leveren van financieel advies en expertise met toegevoegde waarde. Het heeft ook gevolgen voor hun resultaat.

Gemiddeld beoordeelde slechts één op de drie relatiebeheerders de digitale volwassenheid van hun bedrijf als hoog. Bovendien zegt 45% dat de kosten per relatiebeheerder stijgen, voornamelijk door inefficiënties in de waardeketen van vermogensbeheer.

Uit het rapport blijkt dat relatiebeheerders door hun achterblijvende digitale mogelijkheden en gebrekkige omnichannel-platforms meer tijd besteden aan niet-kernactiviteiten, waardoor slechts een derde van hun tijd beschikbaar is voor pre-salesactiviteiten en klantinteractie. De druk wordt aan alle kanten gevoeld: 56% van de HNWI-respondenten zegt dat diensten met toegevoegde waarde van invloed zijn op hun keuze voor een vermogensbeheerder, maar slechts een op de twee zegt tevreden te zijn over het vermogen van hun relatiebeheerder om deze diensten te leveren. Bijna 31% zegt de komende 12 maanden waarschijnlijk van vermogensbeheerder te willen veranderen.

Het rapport benadrukt verder dat vermogensbeheerders een geïntegreerde one-stop-shop interface en een goede klantervaring moeten creëren om de inkomstengroei en klanttevredenheid te bevorderen. Zo is een digitaal werkstation de manier om de productiviteit en de betrokkenheid van de klant te verbeteren, zodat relatiebeheerders de juiste deskundigen op het juiste moment kunnen mobiliseren en inzetten om de klant van dienst te zijn.

“Vermogensbeheerders bevinden zich op een keerpunt nu de macro-omgeving een mentaliteitsverandering en een verandering van bedrijfsmodellen afdwingt om duurzame inkomstengroei te bewerkstelligen. Wendbaarheid en aanpassingsvermogen zullen essentieel zijn voor vermogende particulieren nu hun aandacht verschuift naar vermogensbehoud. De sector zal de waarde moeten versterken, relatiebeheerders meer mogelijkheden moeten bieden en nieuwe groeikansen moeten ontsluiten om relevant te blijven”, aldus Nilesh Vaidya, Global Head of Banking and Capital Markets, Capgemini. “Hun succes zal afhangen van het oplossen van problemen met betrekking tot de digitale onvolwassenheid in de waardeketen van het vermogensbeheer.”

Groeipotentieel ontsluiten via het “welvarende” segment

Het rapport vermeldt ook dat de uitbreiding van de pool van potentiële vermogensbeheerklanten nu een noodzaak is om de groei op lange termijn in de sector te bevorderen. Het welvarende segment (‘affluents’)[2] vormt nu een nieuwe grens omdat deze populatie blijft groeien in omvang en financiële slagkracht. Regionaal gezien hebben Noord-Amerika (46%) en Azië-Pacific (32%) het grootste aandeel van de mondiale welgestelden in termen van vermogenswaarde en bevolkingsomvang. Hoewel zij bijna 27 biljoen USD aan activa bezitten (bijna 32% van het totale HNWI-vermogen), onderzoekt 34% van de vermogensbeheerders dit segment niet.

Een overweldigende meerderheid (71%) van de ‘affluents’ is geïnteresseerd in vermogensadviesdiensten van hun bank in de komende 12 maanden. Om de operationele kosten laag te houden en tegelijkertijd de door dit segment gevraagde expertise te bieden, zal op technologie gebaseerd maatwerk de weg vooruit zijn. Volgens het rapport kunnen vermogensbeheerders, afhankelijk van de omvang en reikwijdte van hun activiteiten, drie opties kiezen om een welgesteld klantenbestand op te bouwen:

  • de bestaande vermogensbeheerstructuur benutten door de end-to-end digitale transformatie te versnellen;
  • een vermogens-as-a-service (WaaS) propositie ontwikkelen met behulp van kanalen van derden, waaronder retailbanken en onafhankelijke adviseurs;
  • een specifiek platform voor vermogensdiensten bouwen, aangevuld met zelfbedieningstools om het klantenbeheer te verbeteren.

Methodologie onderzoek

Het World Wealth Report 2023 bestrijkt 71 markten, goed voor meer dan 98% van het wereldwijde bruto nationaal inkomen en 99% van de wereldwijde beurskapitalisatie. De Capgemini 2023 Global HNW Insights Survey ondervroeg 3.171 HNWI’s in 23 belangrijke vermogensmarkten in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa en de regio Azië-Stille Oceaan. De Capgemini 2023 Global Affluent Insights Survey ondervroeg 3.203 vermogende particulieren in 11 grote vermogensmarkten in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific. De 2023 Wealth Management Executive Survey omvat meer dan 90 reacties op 14 markten, met vertegenwoordiging van vermogensbeheerders, universele banken, onafhankelijke makelaars/handelaars en family offices. De 2023 Relationship Manager Survey omvat meer dan 800 reacties op negen markten. De enquête ondervroeg relatiebeheerders over hun visie op de prioriteiten van de vermogensbeheerstrategie van het bedrijf, hun tevredenheid over de ondersteuning die hun kantoor biedt en de toegenomen belangstelling van klanten voor nieuwe producten/aanbiedingen.


[1] HNWI: High Net-Worth Individual met een investeerbaar vermogen van meer dan USD 1 miljoen, exclusief hoofdwoning, verzamelingen, consumptiegoederen en duurzame consumentengoederen.

[2] Welvarend (“affluent”): personen met een vermogen tussen USD 250.000 and USD 1 miljoen.

Share Button