ASN Bank wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk onder de banken. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index 2025, waar ASN Bank de Industry Winner werd in de categorie Banken. Daarmee behaalde ASN Bank voor de zesde keer deze mooie titel. In de algemene ranglijst met 221 duurzame merken staat de bank op de 14e plek. Dit jaar is Ekoplaza de winnaar.
Waardering voor ASN Bank
Stefanie Fernández van Leeuwen- Leenman, directeur Klant & Dienstverlening bij ASN Bank: “Wij zijn verheugd dat consumenten ons voor de 6e keer erkennen als het duurzaamste bankmerk van Nederland. Sinds onze oprichting in 1960 beheren we het geld dat klanten ons toevertrouwen met respect voor mens, dier en natuur. Dat consumenten ASN Bank wederom gekozen hebben, is een bevestiging dat onze inzet voor een duurzamere wereld wordt gezien en gewaardeerd. Daar zijn we trots op!
Over de Sustainable Brand Index
De Sustainable Brand Index onderzoekt jaarlijks de duurzaamheid van consumentenmerken op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid. Aan de hand van interviews wordt onderzocht hoe duurzaam merken worden beschouwd en waarom consumenten dit op deze manier ervaren. Het doel is om de waarde van duurzame branding te benadrukken en het bewustzijn hiervan te vergroten. De merken die onderzocht zijn worden geselecteerd op basis van algemene merkbekendheid, omzet en marktaandeel. Het onderzoek is in 2011 gestart in Zweden en wordt vandaag de dag uitgevoerd in 8 Europese landen: Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Nederland, Estland, Letland en Litouwen.
In 2025 zijn voor het Europese onderzoek in totaal 80.0000 respondenten (16 – 75 jaar) ondervraagd. Er zijn 1600 merken onderzocht, in 36 verschillende sectoren.