Twee succesvolle crowdfundingcampagnes binnen twee weken, onmogelijk? De Windcentrale bewijst het tegendeel. Ruim 1200 investeerders hebben ruim 1,6 miljoen euro geïnvesteerd in windmolen Het Vliegend Hert. Ralph Nadolski, marketing manager van de Windcentrale, vertelt hoe de campagne via Oneplanetcrowd is verlopen.
Wat was het doel van de crowdfundingcampagne?
We wilden graag geld vrijmaken voor nieuwe duurzame projecten om zo de energietransitie te versnellen. We hadden dit geld ook bij een bank kunnen ophalen, maar we wilden mensen persoonlijk betrekken bij de windmolen en een groot publiek kennis laten maken met Winddelen.
Wat was voor jullie het grootste succes van de campagne?
De grootste verrassing was de overweldigende belangstelling. Het eerste project was binnen een paar uur vol, dit was veel sneller dan verwacht. Om die reden hebben we ook direct besloten om nog een tweede campagne te houden.
Welke stappen hebben jullie genomen om de campagne een succes te maken?
Wij zijn begonnen met een interne campagne. Hierop kregen we veel positieve reacties. Collega’s familie en vrienden vonden het bijzonder dat ze konden investeren in windmolen Het Vliegend Hert. Het concept van crowdfunding was voor veel mensen nog nieuw. Ze vonden het een leuk en interessant concept, vooral in combinatie met duurzaamheid. Gedurende de gehele campagne hebben we nauw samengewerkt met Oneplanetcrowd om zoveel mogelijk mensen te activeren.
Wat zijn nu jullie vervolgstappen?
We hebben ons eerste doel bereikt, we hebben een grote groep investeerders. Nu willen we deze groep gaan uitnodigen om de investering na afloop van de lening om te zetten in Winddelen. Hiermee bieden we ze de mogelijkheid om zelf hun eigen windenergie op te wekken. Het rendement op hun investering kan op die manier oplopen tot 8%. We gaan verschillende activiteiten ondernemen om hen te enthousiasmeren voor Winddelen, welke activiteiten dat precies zijn houden we nog even voor onszelf.
Welke tip wil je andere ondernemers meegeven?
Betrek je eigen mensen bij de campagne om te zorgen voor een goede start. Het is ook van belang om iedereen goed op de hoogte te houden van het verloop van de campagne. Wij hadden op kantoor een interne weddenschap wanneer het project vol zou zitten en iedereen hield de pagina goed in de gaten. Kortom, maak er een feestje van!
Crowdfunding heeft de Windcentrale dus geholpen bij het vinden van betrokken investeerders en financiering voor nieuwe duurzame energieprojecten. Hierdoor konden ze op twee manieren bijdragen aan het versnellen van de energietransitie. Met de financiering voor nieuwe groene energieprojecten en door na afloop van de lening investeerders de gelegenheid te bieden Winddelen te kopen waardoor ze hun eigen groene stroom gaan opwekken.
Ook iets voor u? Vul de quickscan in om te zien of u in aanmerking komt voor deze aantrekkelijke manier van financieren.