Sinds het begin van de grootschalige productie van plastics in de jaren vijftig van de vorige eeuw, is het jaarlijkse productievolume gestegen tot 380 miljoen ton, waarbij meer dan de helft van de 8,3 miljard ton plastic die ooit is geproduceerd op stortplaatsen of elders in het milieu terecht is gekomen. NN Investment Partners (NN IP) heeft onderzoek gedaan naar de aanzienlijke milieuproblemen die voortvloeien uit de productie van plastic. Het onderzoek richt zich in het bijzonder op plastic voor eenmalig gebruik, dat 36% uitmaakt van alle plastics die in 2015 zijn geproduceerd. Het onderzoek van NN IP brengt verschillende mogelijke oplossingen in beeld voor de problemen rond plastic en laat zien hoe beleggers hun stem kunnen laten horen bij bedrijven om veranderingen in de productie en het gebruik van plastic te bevorderen.
Om de toename van de plasticvervuiling effectief te bestrijden, zullen belanghebbenden op alle niveaus moeten samenwerken. Regulering en stimulansen van de overheid zijn nodig om actie op bedrijfsniveau te bevorderen, terwijl bedrijven zowel hun eigen praktijken moeten verbeteren als het bewustzijn van hun klanten moeten verhogen.
Faryda Lindeman, Senior Responsible Investment Specialist bij NN IP: “We hebben een drieledige strategie geïmplementeerd om de problemen rond plastics aan te pakken. Ten eerste moeten plastics aan het einde van hun nuttige levensduur worden ingezameld om lekkage naar de natuurlijke omgeving te voorkomen. Die zal profiteren van de toegenomen producentenverantwoordelijkhei
“De overgang naar een duurzamere plasticeconomie vraagt om initiatieven en samenwerking op verschillende niveaus. Overheden en intergouvernementele organisaties hebben de verantwoordelijkheid om bedrijven en burgers aan te moedigen en te stimuleren om hun gebruik van plastic te verminderen. Producenten en grote gebruikers zijn op hun beurt verantwoordelijk voor de integratie van bioplastics of andere vervangingsmiddelen in hun toeleveringsketen. Ten slotte zou het vergroten van het publieke bewustzijn van de problemen rond plastic mensen moeten bewegen om hun gebruik ervan te minimaliseren.”
In het kader van zijn engagement om samenwerking te bevorderen, heeft NN IP tevens zes belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) in beeld gebracht voor het evalueren van bedrijven en het meten van hun vooruitgang voor wat betreft de engagementdoelen. Deze KPI’s omvatten het meten van de samenwerking met belanghebbenden, het analyseren van hergebruik- en recyclingpraktijken en het focussen op innovatie om te komen tot verbeteringen qua productontwerp en verantwoorde productie.
Faryda voegt hieraan toe: “We nemen de problemen rond plastic serieus en erkennen de noodzaak om wat aan de huidige situatie te doen. Als verantwoordelijk belegger erkent NN IP zijn rol in het aanpakken van deze problemen door middel van engagement met de bedrijven waarin wij beleggen. We erkennen ook dat zelfs kleine veranderingen gezamenlijk op de lange termijn een belangrijke verandering teweeg te brengen. We zullen verantwoord plasticgebruik en een verantwoorde productie blijven bevorderen door onze engagementinspanningen en onze eigen praktijken, en we zullen de vooruitgang meten om ervoor te zorgen dat onze inspanningen een positieve impact hebben.”