Duurzaam beleggen wordt pas écht sociaal zonder rendement

Steeds meer mensen vinden “duurzaamheid” of “sociale impact” een belangrijk aspect bij de keuze voor hun beleggingen. Uit recent onderzoek van de AFM blijkt dat zeven op de tien beleggers duurzaamheid een belangrijk aspect vindt. Zij nemen zelfs genoegen met minder financieel rendement als deze beleggingen ook een sociaal rendement opleveren. En dat is goed nieuws voor de mensheid. Als al het spaargeld in Europa op een impactvolle manier wordt belegd, dan smelten veel wereldproblemen als sneeuw voor de zon.

Als econometrist en voormalig bankier begrijp ik dat je bij de term beleggen denkt aan financieel rendement. Je steekt ergens geld in en hoopt het geld plús rente terug te krijgen. Het is natuurlijk een mooie gedachte dat je met je geld ook de wereld nog een stukje mooier maakt. Maar wat als je een deel van je geld radicaal inzet met het oog op sociaal rendement? Zonder financiële winst kun je namelijk zoveel méér impact maken. Less is more!

Voedselzekerheid

Eén van de grootste actuele uitdagingen in de wereld is het waarborgen van voedselzekerheid. Door onder meer verstedelijking en klimaatverandering is er in veel gebieden in de wereld voedselschaarste. Door het veranderende klimaat vallen oogsten vaak tegen, terwijl door de bevolkingsgroei steeds meer monden gevoed moeten worden. Daardoor stijgen de voedselprijzen. De allerarmsten in de wereld lijden hieronder.

Boeren zijn broodnodig

De situatie hierboven toont aan dat boeren en andere voedselondernemers broodnodig zijn in kwetsbare landen. Als zij hun oogsten kunnen verbeteren en de voedselkwaliteit kunnen verhogen, maken ze een enorm verschil in hun omgeving. Maar de 250 miljoen kleine en middelgrote agrarische bedrijven in ontwikkelingslanden hebben samen een financieringstekort van 150 miljard euro. Dat geld is nodig voor lonen, zaden, kunstmest of klimaatadaptie, zoals irrigatiesystemen.

In Afrika is pakweg 70 procent werkzaam in de agrarische sector. Talloze ondernemingen dreigen kopje onder te gaan door klimaatverandering en economische achteruitgang. Ze hebben geen toegang tot betaalbare financiering. Enerzijds vanwege de lastige bereikbaarheid, maar anderzijds ook omdat veel geldverstrekkers de agri-foodsector gewoonweg te ingewikkeld en risicovol vinden. Wij zien juist veel kansen bij de talentvolle en hardwerkende ondernemers in deze sector!

Roze bril

Zien wij bij PlusPlus de dingen dan door een roze bril?  Absoluut niet. Als voormalig bankiers snappen ik en mijn compagnon Suzanne maar al te goed in welke markt we opereren. Maar wij geloven dat juist deze agri-food ondernemers een sleutelrol spelen in duurzame groei en voedselzekerheid. Daarom investeren we met volle overtuiging in deze boeren en voedselverwerkers in moeilijke bereikbare gebieden. We optimaliseren onze beleggingsportefeuille zo, dat we steeds meer impact maken. Als belegger krijg je geen rendement. Dit allemaal om de impact van het belegde geld te optimaliseren.

Investeren in gelijkheid

Staat jouw spaargeld maar te verpieteren, terwijl je graag meer zou bijdragen aan een duurzame welvaartsgroei? Dan is impactbeleggen echt iets voor jou. Het is een balletje dat blijft rollen. Geld dat terugkomt, kun je steeds weer herinvesteren. Je deelt je kansen met een ondernemer die meerdere banen creëert, een goede oogst op de markt kan brengen en met duurzame technieken ook nog eens de natuur een handje helpt.

Eén van onze uitleners, Jorg Sunderman, is voormalig CFO bij beleggingshuis Robeco. Hij noemt het in een eerder interview heel mooi ‘investeren in gelijkheid’. Door uit te lenen om een ondernemer op weg te helpen, draag je bij aan duurzame economische vooruitgang.

Less is more!

Met elkaar hebben wij ontzettend veel spaargeld, terwijl zich in grote delen van de wereld rampscenario’s voltrekken. De kloof tussen armoede en rijkdom móet kleiner. Laten we niet wachten tot grote bedrijven en overheden grote stappen de goede kant op zetten. De grootste en snelste impact op het voedselsysteem kan nog altijd worden gemaakt door gewone mensen. Door jou en mij. Maar daarvoor is het nodig dat we meer kijken naar sociale impact en minder naar financieel gewin. Doe je mee?

Peter Heijen, CEO PlusPlus

Share Button