Het is belangrijk om de medewerkers bij Evi beter te leren kennen. Maak kennis met Remment-Jan Bakker. Hij is onze productmanager en we hebben hem een tijdje geleden digitaal geïnterviewd. Hij houdt zich bezig met het verduurzamen van de fondsen van de Evi van Lanschot en laat weten dat hij ook thuis milieubewust is. Plastic verpakkingen probeert hij bijvoorbeeld zoveel mogelijk te vermijden.
Wat doe je als productmanager beleggen precies?
‘Ik ben de persoon die kijkt naar het totaalproduct van Evi. Hierbij inventariseer ik of alle onderdelen bij elkaar aansluiten en of alles goed en efficiënt verloopt. Zodra er een verandering optreedt bij een beleggingsproduct, dan zit ik daar bovenop. Dit kan lopen van juridische zaken tot technische zaken of het aanbod zelf. Ik werk samen met collega’s als Doryne en Wim en we ondersteunen elkaar als we mogelijke veranderingen signaleren. Het is best ingewikkeld als je iets nieuws wil introduceren bij een financiële instelling, al helemaal omdat alles online gaat. Alleen al als je kijkt naar de wet- en regelgeving. Dus als je iets als beschikbaar wil stellen, dan kost dat best wat inspanning.
Bevalt het werk je goed?
Ik ben inmiddels al bijna 20 jaar in dienst, maar het voelt om heel eerlijk te zijn helemaal niet zo. Binnen de organisatie ben ik telkens gewisseld van functie, dus dat werkt ook wel in mijn voordeel. Ik begon als, zo noemde ik het zelf, de financiële huisarts. Ik was een ‘traditional private banker’ met een aantal klanten. Een aantal jaar later werd ik beleggingsspecialist. Vervolgens stapte ik over naar Evi. Dat was toentertijd nog een relatief nieuw compartiment van Van Lanschot. Ik heb het gevoel dat we samen zijn gegroeid op het gebied van efficiëntie door het ontwikkelen van de Evi Fondsen.
Een nieuwe Europese wet van maart 2021 stelt dat bedrijven die een beleggingsproduct aanbieden ook moeten aangeven hoe duurzaam ze zijn. Doe jij hier zelf ook iets mee?
Jazeker dat ik daar iets mee doe. Ik ben vertegenwoordiger op het gebied van ‘Sustainable Finance Disclosure Regulation’ (SFDR) van Evi. De vijf Evi-fondsen vallen met hun score inmiddels allemaal binnen de nieuwe wetgeving. Echter streven we naar nog meer duurzaamheid. Alle fondsen zijn als 8 gekwalificeerd, maar we streven naar categorie 9. Hiervoor is het belangrijk dat de duurzaamheidsdoelen duidelijk worden geformuleerd. Daarnaast moeten we daar doorlopend rapporteren. De doelen liggen al klaar, maar nu moet de data nog beschikbaar worden gesteld om erover te kunnen rapporteren. Niet alle marktpartijen hebben deze data nog aangeleverd, dus het wordt nog zien wanneer dat gaat lukken. Natuurlijk hopen we dat dit zo snel mogelijk zal zijn.
Vrijwel alle beleggingen worden tegenwoordig dus langs de zogeheten ‘duurzame meetlat’ gelegd. Evi wordt hier ook alleen maar fanatieker in. Duurzaamheid is de afgelopen jaren namelijk ook steeds belangrijker geworden. Er worden nu bij Evi dan ook vooral fondsen opgenomen met een duurzame aanpak. Duurzaam beleggen kan in mijn ogen echt een verschil maken. Veel groter dan bijvoorbeeld een dag geen vlees of vis. Al blijft dat natuurlijk ook een goed idee.
Persoonlijk vind ik de bandbreedte van de nieuwe wet wel vrij groot. Er zit teveel speling tussen het net behalen van de categorie 8 of hem ruimschoots halen. De SFDR is wel belangrijk binnen het bedrijf, omdat het meer duidelijkheid schept. Misschien vervelend dat er vrij ingewikkelde wetgeving voor nodig is, maar het voorkomt wel dat bedrijven zich ten onrechte voordoen als duurzaam (greenwashing).
Duurzaam beleggen kan dus gedaan worden door niet duurzame ondernemingen uit te sluiten. Echter vind ik dat je het probleem dan alleen maar verschuift, in plaats van dat het wordt opgelost. Iemand anders koopt dan de aandelen die jij laat schieten en het bedrijf kan gewoon doorgaan met zijn normale gang van zaken. Door in gesprek te gaan met die bedrijven, kan je ze stimuleren om een duurzaamheidsbeleid toe te passen. Door mogelijke verbeterpunten aan te dragen en je kapitaal in zicht te brengen, kan je veranderingen teweeg brengen. De vele Evi-beleggers en het vermogen dat je hebt opgebouwd, kan je nu gebruiken om duurzame invloed uit te oefenen.
Hoe ging duurzaamheid bij jou persoonlijk in coronatijd?
Ik ben thuis ook zeker milieubewust bezig. Dat gaat als vanzelf. Ik scheid het afval en probeer plastic verpakkingen te vermijden. Echter zit bijna alles in plastic; daar schrik ik telkens van. Door het scheiden van plastic krijgen we de grijze container dan ook niet meer vol. Zo’n groot onderdeel vormt het plastic.
Daarnaast voelt thuiswerken duurzamer, omdat ik minder hoef te reizen. Wel merk ik dat werk en privé meer door elkaar lopen. Als de coronacrisis voorbij is, wil ik dan ook weer deels op kantoor werken. Wel vind ik dat we met zijn allen de les mee kunnen nemen dat ook thuis efficiënt gewerkt kan worden. Met kinderen die thuis les hadden, ik heb er zelf twee, was het soms wat lastiger. Daardoor is mijn respect voor de leraren alleen maar gegroeid. Ook wandel ik steeds vaker. De kinderen naar school brengen of een ommetje ’s avonds doen de stappenteller goed. Anders staart het getal mij ’s avonds ook zo treurig aan.
Wat zijn jou ambities met Evi?
Evi is ontworpen voor mensen die willen beleggen, maar te weinig tijd of inzicht hebben om het ook daadwerkelijk zelf te doen. We hebben dan ook de doorlopende ambitie om op een duurzame manier goede rendementen te behalen voor onze klanten tegen een acceptabel risico. Natuurlijk hebben we ook te maken met negatieve rendementen, zoals toen de coronacrisis begon. Het is gewoon zo dat rendementen positief én negatief kunnen uitvallen. Onze baan is dan ook om ons hierdoor niet te laten misleiden, maar altijd zicht te houden op de lange termijn en dat einddoel dan ook te bereiken.
Mijn persoonlijke ambitie blijft altijd om de klanttevredenheid te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe maandupdate. Hierin leggen we bijvoorbeeld de economieën uit. Ook leggen we steeds meer uit wat we daadwerkelijk doen als we beleggen. Voordat een belegging ook daadwerkelijk in de Evi-Fondsen belandt, gaat er een heel proces aan vooraf. Hierover lichten we met de maandupdate de klanten in.